Game Informer regularnie publikuje na swojej stronie internetowej archiwalne materiały z wydania drukowanego. Wczoraj ten los spotkał wywiad z Aaronem Garbutem, pochodzący z numeru z listopada 2021 roku.
Wywiad został przeprowadzony na potrzeby 20. rocznicy premiery Grand Theft Auto III, ale dziś jest równie aktualny co przed rokiem.
To interesująca i bardzo sentymentalna, choć niezbyt długa podróż, podczas której dyrektor artystyczny Rockstar North opowiadał o pracach nad grą, jej dziedzictwie i znaczeniu dla studia. Zachęcamy do lektury. |
Przyznam się wam, że czuję lekką tremę, bo dawno tego nie robiłem. Czego, pewnie spytacie? Nie publikowałem nowych tekstów na GTG! Ostatnią moją publikacją, jeśli mnie pamięć nie myli, była recenzja GTA V z 2013 roku, a więc trochę czasu już minęło... Dobra, wróciłem tu jednak nie po to żeby smędzić, a wręcz przeciwnie - zakasać rękawy, odkurzyć klawiaturę i nadrabiać zaległości!
Czy są tutaj łowcy trofeów/osiągnięć? Jeśli tak to mam coś dla was! Przygotowałem bowiem poradnik do trofeów/osiągnięć, które zdobywać możecie w niedawno wydanym remasterze trójki, czyli GTA III - The Definitive Edition. Przygotowanie poradnika poprzedziłem naturalnie zdobyciem wszystkich trofeów w wersji gry na PS5. W tekście znajdziecie zarówno ogólne porady, czyli co zrobić, by nic nie pominąć i niepotrzebnie nie przechodzić gry od początku oraz szczególne, dotyczące każdego osiągnięcia z osobna. Mam nadzieję, że poradnik będzie interesujący nie tylko dla tych, co rzeczywiście dążą do zdobycia wszystkich pucharków, ale także dla tych, co po prostu chcą przypomnieć sobie, jakie wyzwania stawiała przed nami pierwsza, trójwymiarowa odsłona naszej ulubionej serii gier.
Poradnik przeczytacie tutaj. |
W piątek obchodziliśmy okrągłą 20. rocznicę premiery Grand Theft Auto III. Na tę szczególną okazję Aaron Garbut, ówczesny dyrektor artystyczny, a obecnie szef Rockstar North udzielił wywiadów, w których wspomina czas pracy nad grą.
Dopiero się rozkręcamy
W rozmowie z australijskim Press Start Garbut wspomina trójkę jako grę, w którą jej twórcy zawsze chcieli zagrać.
Przeniesienie serii z 2D całkiem zmieniło doświadczenie immersji - nagle byłeś w tym świecie, nie ponad nim.
To z czego jestem najbardziej dumny to to, że wypracowaliśmy wszystko czego chcieliśmy, co uważaliśmy za najlepsze, a nie co było łatwe.
Sporo miejsca szef Rockstar North poświęcił pasji tworzenia otwartych światów.
Jesteśmy skupieni na budowaniu światów i sprawianiu, że będą wiarygodne, szczegółowe, interesujące, zróżnicowane i żywe na ile to tylko możliwe. Chcemy żeby cieszyły, były miejscem w którym nie musisz niczego robić na siłę, grać w określony sposób, ani doświadczać historii nim sam tego nie zechcesz. Za to możesz w nich po prostu... być.
Aaron jest przekonany, że prawdziwe owoce tego co zapoczątkowało Grand Theft Auto III wciąż są przed nami. Dwie dekady temu studio rozpoczęło swoją przygodę, ale tak naprawdę wciąż tylko się rozkręca.
Na skraju jutra
Natomiast wywiad dla serwisu GamesRadar obfituje w więcej szczegółów technicznych. Okazuje się, że ważną rolę w powstaniu GTA III miała konsola... Dreamcast.
Sam (Houser) zawsze skłaniał się ku przeniesieniu serii GTA do 3D, ale było to bardziej marzenie niż plan. Trochę eksperymentowaliśmy z trójwymiarem już przy GTA 2, próbując przesunąć kamerę nieco za samochód, ale kilkoro z nas było naprawdę poekscytowanych możliwościami swobodnego modelowania świata, który byłby ładowany na bieżąco, i przeniesieniem kamery do środka. Zrobiliśmy kilka prototypów na Dreamcaście i dzięki temu dostaliśmy zielone światło dla GTA 3.
GTA III okazało się przełomem dla całej serii, ale z perspektywy czasu widzimy, że w pewien sposób również wyznaczyło standardy dla innych gier z otwartym światem.
Myślę, że GTA 3 było jedną z kilku gier, które pomogły stworzyć nowy gatunek. Uchyliło drzwi do nowych możliwości. Wiele gier jest jak kolejka górska z graczem na przednim siedzeniu - świat i całe doświadczenie są skrojone pod gracza. Naszym celem jest sprawienie by gracz poczuł się jak część bardziej złożonej całości, że nasza narracja dopasowuje się do jego stylu gry i nasz świat na to reaguje.
A jak wy wspominacie swoją pierwszą wizytę w Liberty City? Jakie wrażenie zrobił na was ten wielki, żyjący własnym życiem świat? Zachęcamy do lektury obu wywiadów w całości i dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach. |
Już za kilka miesięcy minie okrągłe 20 lat od premiery Grand Theft Auto III. To idealna okazja, aby wydać zremasterowaną wersję gry i zanosi się na to, że Rockstar tę okazję wykorzysta! Nie będzie to jednak zwyczajny remaster.
GTA III bez wątpienia było przełomowe dla serii, bo przeniosło ją w trójwymiar. Po blisko dwudziestu latach od debiutu gra jednak straciła nieco dawnego blasku i zdecydowanie zasłużyła na odświeżenie. Wielu graczy czeka na wersję z nową oprawą graficzną i choć jak na razie brak na ten temat oficjalnych informacji, od dłuższego czasu pojawiały się poszlaki wskazujące, że za zamkniętymi drzwiami coś się dzieje.
Przypomnijmy: we wrześniu 2019 roku Grand Theft Auto III przeszło ponowny proces klasyfikacji wiekowej. W ostatnim półroczu fani kilkukrotnie dobierali się do źródeł gry, a Take-Two zdecydowanie przeciwstawiało się dawaniu jej "drugiego życia". W końcu sam Strauss Zelnick pozytywnie wypowiada się o remasterach dając za przykład stareńką Mafię. No i jeszcze te przecieki z GTA Forums. Sami widzicie.
A skoro już jesteśmy przy przeciekach, na Reddicie pojawił się wieczorem zrzut ekranu z amerykańskiego Amazona, na którym widać stronę produktu gry pod tytułem... GTA III: 20th Anniversary Edition. Co jednak najciekawsze, z dołączonego opisu wynika, że remaster poza uwspółcześnioną oprawą graficzną zaoferuje również rozszerzoną warstwę fabularną, która zostanie uzupełniona o... linie dialogowe protagonisty! Trzeba przyznać, że to ze strony Rockstar bardzo odważny krok. W końcu historia opowiedziana w oryginale może nie była porywająca, ale miała swój urok i wszyscy już przywykliśmy do milczącego Claude'a. Zwrócenie mu głosu będzie wydarzeniem nie mniejszym niż samo wydanie remastera, co ma mieć miejsce już we wrześniu.
Tak więc, wszystko już niemal jasne. Pozostaje czekać na oficjalną zapowiedź. Jak się wam podobają plany Rockstar? Zagracie w nowe-stare Grand Theft Auto III?
Aktualizacja
Tak, ta wiadomość to primaaprilisowy żart :) |
Grand Theft Auto III ostatnio dostaje dużo miłości od fanów lubiących grzebać w sprzęcie. Ledwie miesiąc temu dowiedzieliśmy się o udanym porcie gry na Switcha, a tu już kolejna osoba chce przenieść ją na PS Vitę.
Chodzi o niejakiego Rinnegatamante, który kilka dni temu po raz pierwszy publicznie zaprezentował efekty swojej pracy na Twitchu. Trójka na przedstawionym filmie jeszcze nie działa idealnie, rozgrywka nie jest płynna i można dostrzec błędy renderowania. Jednak autor projektu regularnie czyni postępy i już myśli o uruchomieniu na Vicie GTA: Vice City.
W najbliższym czasie wszyscy chętni mają otrzymać możliwość samodzielnego sprawdzenia GTA III na swoim kieszonkowym PlayStation. Oczywiście pod warunkiem, że tematem wcześniej nie zainteresują się prawnicy Take-Two ;) |
|